הגינה הפרטית היא שכיית חמדה אמתית. בשנים האחרונות, עם התרחבות קולקציות רהיטי הגן והעושר העיצובי של גופי תאורה דקורטיביים המיועדים לגינה, ניתן לשדרג בקלות את המראה של הגינה, חוויית האירוח והשהייה תחת כיפת השמיים.

בחירת הפריטים המתאימים לגינה, בין אם ריהוט גן או גופי תאורה חיצוניים, מתחילה בבחירת הקונספט המתאים ביותר, עוברת בתכנון ובשילוב נכון בין הפריטים ומסתיימת ברכישה, קומפוזיציה והתקנה.
לפניכם מספר טיפים יעילים שיעזרו לכם לבחור את תאורת הגן המבוקשת תוך שימת דגש על האווירה המבוקשת.

גינה קונספטואלית

השלב הראשון הוא, כאמור, גיבוש הקונספט המועדף לגינה. תוכלו להחליט שאתם מעצבים את הגינה בסגנון טרופי עם צמחייה מתאימה, ריהוט השופע הדפסים אקזוטיים ותאורת גן בסגנון דומה או חצר ברוח טוסקני עם ריהוט גן בניחוח כפרי ותאורה מתאימה. הסגנון הנפוץ היום הוא של חצר בסגנון מודרני הממזגת גופי תאורה דקורטיביים בסגנון נקי מודרני עם ריהוט גינה המאופיין בקווים דומים. הצורניות אף היא קובעת: ניתן לשמור על קשר צורני בין הריהוט לצורניות של גופי התאורה. למשל, פינות ישיבה בקווים זורמים ומעוגלים ברכות לצד גופי תאורה כדוריים. בכל מקרה, גופי תאורה לבנים ידגישו ריהוט גן צבעוני עם הדפסים ססגוניים.

תאורה ליצירת אווירה

רהיטי גן תוחמים את המקום בו תרצו לארח, בין אם מדובר בפינת אוכל לסעודות באוויר הפתוח או בפינות זולה לאתנחתא תחת צל העצים או הפרגולה. התאורה מספקת אווירה נעימה ולרוב משתמשים בתאורה תחתונה שקועה על הקרקע המכוונת כלפי מעלה לפיזור מקסימלי.

תאורת נתיב
האוריינטציה בגינה חשובה מאוד והתאורה משפיעה עליה. כדאי להאיר את השבילים באמצעות תאורת גינה ייעודית לכך או למקם את גופי התאורה בפוזיציה מסוימת על מנת שיאירו את הדרך לגינה מהבית או משביל הגישה ישירות לאזור בו ממוקם ריהוט הגן.
ישנם גופי תאורה שלושה כיוונים המאפשרים הפצת אור לכיוונים שונים ומספקים אור על פני שטח רחב יחסית – אלה יכולים לספק מענה מתאים להארת אזורי הגינה מהשוליים פנימה.

הבלטת אלמנטים

תאורת חוץ משחקת תפקיד חשוב בהארת השטח אך גם בהדגשת והבלטת אובייקטים ואלמנטים ספציפיים (במיוחד תאורה לבנה). כך למשל, ניתן לבחור גופי תאורה שימקדו את אלומת האור החדה בריהוט עצמו כאשר הם ממוקמים קרוב אליו יחסית – בפינות הישיבה, במתקני השעשועים לילדים, בצמחייה המיוחדת כמו שיח כלשהו או עץ מרשים, מזרקת המים ופינות חמד נוספות.
השתמשו בגופי תאורה המקובעים לקירות המבנה באזור הגינה. מומלץ לקבע את גופי התאורה במספר מוקדים על מנת לבצע תאורה ממוקדת. שימו לב, שככל שגופי התאורה רחוקים יותר כך יש לבחור עוצמת תאורה גבוהה יותר וככל שהם קרובים, למתן את עוצמת התאורה. בכל מקרה, מומלץ לקבע את גופי התאורה מעל גובה הראש כדי להימנע מסנוור בעת ישיבה בגינה.

הפרקטיות קובעת
יש לזכור שהגינה היא אזור חיצוני החשוף לתנאי מזג האוויר השונים – שמש, רוחות, לחות ולכן, כמו שמגנים על ריהוט הגן מפני נזקי העונה הקרה או החמה (כיסוי, שימון העץ וכדומה), חשוב מראש לוודא שגופי התאורה שנבחרו לגינה הינם עמידים בתנאי מזג האוויר. בחרו גופי תאורה פונקציונליים כמו גופי תאורה צמודי קיר מוגנים ממים, שישרתו אתכם לאורך זמן ויאירו את הגינה ביופי רב בלי קשר למזג האוויר. מבחינה פרקטית, כדאי להתייחס גם ליכולת לעמם תאורה ולאנרגיה – צריכת החשמל ולהעדיף נורות חסכוניות.

כדאי למקם את ריהוט הגינה ברחבי גינה ולאחר מכן, לדאוג לגופי תאורה שיהיו מחד, דקורטיביים ויתמזגו בהרמוניה עם הרהיטים ומאידך, ישרתו היטב את הגינה ולאורך זמן כדי שיהיה נעים ונוח לשבת בגינה ולארח.