רוב בעלי הגינות נהנים מהן בעיקר בשעות הערב והלילה בשגרת היום יום. לכן, חשוב לתכנן את מערכת התאורה בצורה נכונה, לבחור בסוגים שונים של אמצעי תאורה שיביאו כל אחד לאפקט אחר. מלבד העניין הפונקציונלי של אספקת תאורה לשטח הגינה כך שיהיה נוח ונעים לשבת בה, לתאורה חלק חשוב גם בעיצוב. תאורה יכולה לתת תחושה של קסם ומסתורין בגינה בשעות הלילה אם היא מדגישה פריטים מסוימים מבלי שהיא עצמה בולטת. איך לרתום את התאורה לטובת תחושה כיפית והנאה אמיתית מן הגינה של שעות הלילה? כמה טיפים.

מטרת התאורה בלילה אינה לספק תאורת יום

תאורה מלאכותית אינה באה להחליף או להידמות לתאורה טבעית. אם תנסו באמצעות תאורה מלאכותית להשיג את עוצמת אור השמש במשך היום התוצאה תהיה אור חזק ובהיר מדי שנותן תחושה של אצטדיון ולא של גינה… תאורת גינה – תאורת חוץ,  צריכה לתת די אור על מנת שתוכלו לשבת וליהנות אך כדאי שתספק אור חמים ולא קר או בהיר מדי. כך היא תשתלב טוב יותר בתוך החשיכה שמסביב והאוירה תהיה נעימה יותר. בחרו גם תאורה בעוצמת מתח נמוכה.

תכנון תאורת גינהלראות את הגינה מן הבית גם בלילה

עם רדת החשיכה אתם מדליקים בבית אור. אם הגינה לא תהיה מוארת במקביל החשיכה בה תהיה מוחלטת ולא תוכלו ליהנות מן היופי שלה גם בשעות אלה. תאורת גינה שתפעל כבר משעת השקיעה עד הרגע בו תלכו לישון או אפילו לאורך כל הלילה תשתלב בצורה הרמונית יותר עם מראה הבית בשעות הערב והלילה. כיוון שמדובר על מספר שעות לפחות בהן האור בגינה דולק, כדאי להשתמש בתאורת לדים שהיא חסכונית מאוד. כדאי גם לשלב תאורה סולארית אשר נטענת מן השמש.

להפריד בין תאורה כללית לתאורה ספציפית 

כדי שהתאורה תהיה מספיקה מצד אחד אך כדי למנוע בזבוז חשמל מצד שני, כדאי להפריד במתגים בין תאורת הצפה שנועדה להאיר את הגינה באופן כללי באלומות אור חזקות לבין תאורה ספציפית לאזורים מסוימים, למשל פינת הישיבה, שיכולה להיות דלוקה כאשר אתם נמצאים בפינת הישיבה ואוכלים או קוראים. כך מצד אחד הגינה עונה על כל הצרכים ומצד שני יימנע בזבוז חשמל מיותר.

לשלב בין תאורה גלויה לסמויה

התאורה הגלויה היא התאורה הפונקציונלית שמטרתה פשוט לספק אור, בין אם באופן כללי לגינה ובין אם לאזורים מסוימים: פינות הישיבה, שבילי ההליכה, מטבח חיצוני אם יש ועוד. תאורה סמויה היא תאורת אוירה נטו ומטרתה ליצור את היופי והמסתורין המיוחדים ללילה. כדי שהתאורה תהיה סמויה, אלה גופי תאורה שקועים באדמה וכמעט לא נראים, והם מאירים את הצמחייה הסמוכה אליהם בזוויות שונות. האור יכול להיות גם צבעוני, בצבעי סגול, כחול או אדום, מה שנותן תחושה של יער מכושף מן האגדות.

גופי תאורה שיעמדו בתנאי חוץ

ממש כמו ריהוט גן או פריטים אחרים המיועדים להיות זמן ממושך בחוץ, כך גם גופי התאורה צריכים להיות עשויים מחומרים עמידים. חשוב לוודא שהחומרים מהם עשויים גופי התאורה הם אכן עמידים ושאלה גופי תאורה ייעודיים לגינה. הם יכולים להיות עשויים מתכת עמידה בפני רטיבות ושמש כמו אלומיניום או נירוסטה, עשויים יציקת בטון או עץ עמיד. לא רק גופי התאורה צריכים להיות עמידים ומותאמים לתנאי חוץ. גם כבלי החשמל צריכים להיות מאובטחים בתוך צינורות פלסטיק כדי שלא להירטב ממים.

תכנון נכון ומדויק עם מומחה בתחום

תכנון נכון ומדויק של מערכת התאורה כולה הוא הכרחי. כאמור, ישנם סוגים שונים של תאורה: תאורת הצפה שמספקת אור באופן כללי, תאורה המיועדת לפינות ואזורים מסוימים, תאורת נוי וגם תאורה המאירה את המבנה כדי ליצור אוירה נעימה יותר. תאורה חשובה מאוד מבחינה בטיחותית. יש לשבת עם תכנית הגינה ולראות מהם האזורים בהם נדרש אור. כדאי להתחיל בנקודות בהן נדרש אור מבחינה בטיחותית כמו באזורי ההליכה ולהתפזר בהדרגה לנקודות נוספות על פי נוחות, כמו בפינות ישיבה או משיקולי עיצוב כמו תאורה סמויה ליד שיחים או עצים שברצונכם להבליט. בכל מקרה קל ועדיף ליצור נקודות ולכל היותר לא לעשות שימוש בנקודה כזאת או אחרת מאשר להוסיף נקודה אחרי שכל מערכת החשמל כבר בנויה. בעל מקצוע שזהו תחום ההתמחות שלו ידייק את הדברים ויתכנן את התאורה כך שתתאים לצרכים ולרצונות שלכם.

לגינה גדולה – תאורה עם חיישנים שתפעל בשעת הצורך

בגינה גדולה ישנם אזורים שונים שבכל אחד מהם תאורה נפרדת. לא בכל אזורי הגינה נדרש אור בכל רגע. באזורים שפחות נמצאים בהם כדאי שהתאורה המיועדת לאזורים אלה תגיע עם חיישנים כך שהאור יידלק רק בשעת הצורך, כאשר אדם נמצא בהם. כך גם ישנו חיסכון בחשמל וגם יש שמירה על איזון בין האור לחושך. חשוב שיהיה איזון כזה. כאמור, יותר מדי אור יפגום בהנאה וביופי של הגינה ולא ישתלב היטב עם הסביבה.

לסיכום, תאורת גינה היא חלק בלתי נפרד מעיצוב ותכנון הגינה. תכננו את התאורה עם אדם אשר תכנון תאורה בגינות הוא תחום ההתמחות שלו. תכננו את התאורה כך שתשלב בין בטיחות, נוחות ודקורטיביות. מחשבה ותכנון נכונים יאפשרו לכם ליהנות משהיה בגינה בשעות הערב והלילה.

באדיבות אתר טוב תודה.