תאורה חיצונית למרפסת דורשת הקפדה יתרה על הבטיחות וגישה עיצובית מעט שונה מאשר תכנון של תאורת פנים, וזאת גם אם המרפסת עצמה סגורה או סגורה באופן חלקי.

ככלל, כיום מקובל להשתמש בעיקר בתאורת לד עבור כל גופי התאורה (מנורות קטנות ועד לפרוג’קטורים). מלבד זאת שהיא חסכונית יותר בחשמל וידידותית לסביבה, היא גם מושכת פחות חרקים ומעופפים שונים, ולכן אפשר למקם אותה קרוב יותר לסביבה הפנימית של הבית בלי לחשוש מעקיצות.

הפתרון הקל – תאורה מובנית בסוכך או פרגולה חשמלית

חלק מדגמי הפרגולות החשמליות המתקפלות מגיעים לעיתים עם אופציה של תאורה פנימית באמצעות נורות LED קטנות. השליטה במערך הנורות נעשה מתוך אותו לוח בקרה או פאנל המשמש לסגירה והפתיחה. יש אף תאורות עם אפשרות לעמעום הדרגתי של התאורה (דימר).

תאורת מבנה

תאורה שמאירה את המבנה העיקרי במרפסת היא תאורה פופולארית ובדרך כלל מעדיפים למקם אותה ברצפה כדי לקבל את זווית התאורה הטובה ביותר. אם הדבר לא אפשרי בגלל מגבלות תשתית, אפשר גם להשתמש בתושבת עם פרוז’קטורים על גבי הקירות אם הסגירה מאפשרת זאת.

עוצמת התאורה

עוצמת התאורה חייבת תמיד להתחשב בגודל של המרפסת או החצר, במיוחד אם מדובר במרפסת סגורה ורוצים להימנע ממצב של השתקפות התאורה על גבי הקיר הקדמי. לכן, אם צריך לבחור בין הרבה נורות עם תאורה חלשה ובין מעט נורות עם תאורה חזקה, לפעמיים דווקא האופציה הראשונה היא העדיפה. תאורה חלשה יכולה גם להדגיש אלמנטים מסוימים כמו צמחים או עצים קטנים במרפסת עם סגירה חלקית שמחוברת לחצר או לגינה.

תאורה חזקה יכולה להיות יעילה במקרים של שימושים ספציפיים אם רוצים למשל להאיר את פינת האוכל או הישיבה בארוחות ערב וגם במקרים בהם רוצים להאיר אלמנטים בולטים כמו עצים גבוהים, שיחים צפופים וכו’.

בכל אופן, חשוב לזכור שכאשר מדברים על עוצמת תאורה של נורות לד, הערכים הם קטנים יותר מאשר של נורות ליבון, בדרך כלל ביחס של אחד לעשר (נורת לד של 9 וואט זהה לנורת ליבון של 90 וואט).

תשתית החשמל

מכיוון שלא תמיד יש אטימה מלאה מפני הגשם, התאורה במרפסת חייבת להיות מוגנת מפני מים ולכלול כפתור פחת שידאג לכך שאם יתרחש קצר, החשמל בשאר הבית לא ייכבה פתאום.

מטעמים של חיסכון בחשמל וגם מתוך רצון ליצור אווירה מתאימה, מקובל לתכנן כמה מערכים של תאורה שאפשר לכבות ולהדליק באמצעות מפסקים מתאימים. המערכים חייבים להיות מסודרים בצורה שתאפשר להאיר חלקים מסוימים בגינה ולהחשיך אחרים.

גוון התאורה

מי שיסתובב היום במחלקת התאורה של כל רשת גדולה יימצא את עצמו הולך לאיבוד בין כל הגוונים השונים כגון “לבן חם”, “לבן טבעי”, “אור יום” וכך הלאה. גוונים אלו מכונים גם טמפרטורת אור והיא נמדדת ב-K (קלווין). רצוי לבחור בתאורה הנוטה לגוון חם, זהו גם הגוון של נורת הלהט המקורית (2700K), ולכן אנחנו רגילים אליו כמעט כל החיים.